Automatische piloot.

Met mijn eerste eigen auto

Mijn rijbewijs halen was een langdurig traject. Iets met faalangst in combinatie met niet zo veel te besteden hebben. Ik begon met lessen in een Opel en ergens halverwege kwam mijn rijinstructeur ineens voorrijden in een nieuwe Toyota. Dat was even wennen. Toen ik keurig een beetje afremde voor een kruising, stond ik plotsklaps helemaal stil. “Oh ja!”, zei mijn rijinstructeur, hangend in de gordel, “Deze heeft rembekrachtiging!” Dat was het eerste nieuwe technische snufje waar ik mee te maken kreeg.  

Er zouden er nog vele volgen. Mijn eerst auto had nog een handchoke waarmee je de benzinetoevoer naar de motor moest regelen. Als je niet uitkeek, verzoop je je motor. De auto’s die ik daarna had, hadden dat al niet meer. In de loop der jaren werden mijn barrels steeds chiquer. Een rechter-buitenspiegel, stuurbekrachtiging, een cd-speler, elektrische ramen, airco. Er kwam steeds meer bij. Al werkte het allemaal niet altijd even goed.

Aangezien mijn laatste autootje inmiddels zo’n tien jaar oud is, is-ie niet voorzien van de állernieuwste snufjes. Ik heb geen achteruitrij-camera. Er gaat niks piepen als ik een paaltje over het hoofd zie. Ik heb geen dashcam of ingebouwde navigatie. Er gaat hooguit een lampje branden als mijn tank bijna leeg is of er een portier niet goed dicht is en dat is het wel.

Laatst reed ik mee in een Tesla en dat vond ik best bijzonder. Want een Tesla heeft ‘autopilot’. Dat kun je aanzetten en dan rijdt de auto zelf. Trots gaf de eigenaar een demonstratie. “Kijk! Dan blijft-ie gewoon vanzelf tussen de lijnen. En in een bocht remt hij zelf af als hij te hard gaat!”. Het enige dat hij hoefde te doen was zijn hand op het stuur houden zodat de auto wist dat-ie er nog in zat. Ondertussen keek ik op het enorme scherm op het dashboard. Daar zag ik de weg van boven. Ik zag de auto waar we in zaten rijden en ik zag alles wat nog meer op de weg reed. Zelfs pionnen naast de weg kon ik zien. 

Ik vond het machtig mooi. Echt waar! Maar ergens bekroop me ook een raar gevoel. Over twintig jaar, of misschien over dertig jaar, hebben alle auto’s waarschijnlijk die Tesla-foefjes en zijn de wegen gevuld met zelfrijdende auto’s. Op zich wel goed, want waarschijnlijk staan we tegen die tijd meer in de file dan dat we rijden. Dus kun je ondertussen werken, een boek lezen of sokken breien.

Maar ergens vind ik het toch wel jammer. Al die speciale verrichtingen die ik uiteindelijk toch onder de knie heb gekregen, leert straks niemand meer. Helling trekken, straatje keren, fileparkeren. Over een tijdje is dat helemaal niet bijzonder meer. Terwijl ik laatst juist zó genoot van de bewonderende blikken van mijn grote broer, die naast me in de auto zat toen ik achteloos in een klein parkeerplaatsje file parkeerde. Kán ik het eindelijk, is het straks niet meer nodig. Zo jammer!

27 gedachten over “Automatische piloot.

  1. Sandra

    Mijn autootje is 24 jaar oud, heeft nul elektronische snufjes (en het is een opel), maar ondanks dat kan ik nog steeds niet file parkeren.

  2. Liesbethblogt

    Ruim 10 jaar geleden (pasje moet inmiddels verlengd worden) was ik zo blij dat ik niet meer hoefde te rijden omdat ik mijn examen haalde. Vele vele lessen, 2x geslaagd voor theorie maar dan wel laten verlopen. Ik reed jaren geleden een stukje in Willys en toen ik me bedacht dat al ik dat niet leuk vond dat het dan gewoon niks gaat worden. Had toen wel werk waar een klein elektrisch automaatje onderdeel van het werk was, toen die eens een beurt nodig had kregen we een moderne bak. Ik stapte in toen die me gedag zei in een ommezien stond ik weer buiten schrok me de tring! Kutbak hou je bek. Moest ook weer schakelen zat geen enkele meter maar oké ging ook kut joh ik heb 20 keer op de tablet lopen raggen tot ik eindelijk meters had, o joh ik probeer weg te rijden in z’n 2, tja dat kan jij dan weer niet he.
    Hellingproef kon ik als vanzelf inparkeren tja dat moet ik vast weer oefenen. Ik hou het bij de fiets denk ik.

    1. Nicky Bericht auteur

      Hahaha! Ik zie het gewoon voor me! Ik vraag me af of ik nog zou kunnen schakelen.

  3. rietepietz

    Mijn nu bijna 8 jaar oude Suus is me nog “hip “genoeg, Ik hoef al die piepjes niet , motie van wantrouwen toch? Alsof ik niet zelf netjes in kan parkeren, net als jij.
    Er worden helaas geen nieuwe Suusjes meer gemaakt van dat type dus ze moet gewoon nét zolang meegaan als ik meega.

  4. Mrs. T.

    Ik moet zeggen dat ik wel graag autorijd en dat ik het ook jammer zou vinden als het ooit allemaal automatisch zal gebeuren. Maar ja, we houden het ook niet tegen als het zo ver gaat komen.

    Maarre: fileparkeren, dat doe ik dus nooit.

  5. Iris

    Oeh het lijkt mij ook wel spannend om in zo’n Tesla te rijden. Ik ben altijd wel bang dat “hij”‘ iets onder het hoofd ziet. Een dier of een bocht. Maar je hebt gelijk, over een paar jaar is het vast niet eens bijzonder meer. Gek idee.

    1. Nicky Bericht auteur

      Het was inderdaad heel raar. Ik heb de boel toch liever zelf in de hand, eigenlijk.

  6. Mevrouw Niekje

    Hoi Nicky,
    Ik heb in mijn jaar als au-pair mijn rijbewijs gehaald. De lessen kostten daar een stuk minder dan mijn vrienden en vriendinnen in Nederlands destijds moesten betalen. Er was in Engeland destijds geen apart theorie-examen, na afloopt van het rij-examen kreeg je een paar mondelingen theorievragen. Ook mocht je als lesser niet op de snelweg, dus dat leerde je toen (1987) ook niet. Ik had mijn rijbewijs na 15 lessen in een keer! Ik mocht de auto van de au-pair familie gebruiken en heb toen echt leren rijden, zelfs in Centraal Londen! Jaren later had ik in Nederland mijn eerste autootje, een heel gare Fiat Panda die ik kocht voor 750 gulden. Hij heeft me de wintermaanden naar mijn kantoorbaan gebracht en is toen na een half jaar afgekeurd en was klaar voor de sloop. Ik moest zelfs bijbetalen! Nu rijd ik in een Ford Ka die ik nieuw kocht 12 jaar geleden. Er staat nog geen 20 duizend km op de teller, ik rijd bijna nooit. Als we weggaan doen we dat in T. zijn auto. Ik fiets liever!

    1. Nicky Bericht auteur

      Oh joh! Moest je ook nog meteen aan de andere kant van de weg rijden! Ik rijd inmiddels wel veel en heb er niet echt een hekel aan.

  7. Saar

    Mijn rijbewijs heeft me veel vrijheid gegeven. In mijn witte Aygo rijd ik dan ook best veel. Ik kan naar huis wanneer ik wil en hoef nergens op het OV te wachten. Op zelfrijdende auto’s ben ik nog niet voorbereid. Ik houd graag nog een beetje controle. Ik heb wel een achterrijcamera, daar zou ik niet meer zonder willen.

  8. Koffie Digitalix

    Grump heeft wel een camera achter, maar geen piep. Moet ik nog steeds een beetje opletten.

    Voorlopig hebben de eerste zelfrijdende auto’s al wat brokken gemaakt dus voordat we helemaal over zijn duurt nog wel even.

  9. LeidseGlibber

    Ik was die handchoke eigenlijk helemaal vergeten, maar ja dat gebeurde nog wel dat je de helle boel verzoop door die choke niet in te duwen 🙂 Het zal best mooi zijn al die tesla foefjes , maar ik heb toch echt liever zelf het heft in handen. En ach over tien jaar zeggen we misschien weet je Nicky dat ik zei ik heb liever zelf het heft in handen en kijk nu doe ik helemaal niets meer zelf 🙂

  10. Sally

    Ik ben dol op autorijden en rij ook best veel. Auto staat voor mij voor vrijheid. Nu is hij hier in P. onontbeerlijk , alles is te ver uiteen en weinig openbaar vervoer.
    Was altijd wel blij met een automaat. Zeker nu ik met een pijnlijke knie weer moet schakelen en veel op bergwegen rijd. De volgende auto wordt weer een automaat. Hoef geen zelfsturende auto maar een achteruitrijd/kijk camera zou heerlijk zijn. Wordt gek van dat gepiep nu.

    1. Nicky Bericht auteur

      Een automaat is heerlijk! Nooit begrepen waarom sommige mensen daar zo laatdunkend over doen.

  11. Willemijn

    Ik heb ook meegereden in een Tesla, maar in Italie doet de ‘automaat’ het niet … dus moest de bestuurder alles zelf doen.
    Ik hou van auto rijden. File parkeren lukt mij alleen in mijn eigen Panda. De auto van mijn vriend met camera’s en piepjes word ik helemaal gek van!

Reacties zijn gesloten.